HL Hailuoto

Arvokas vanha laiva sai viimeisen sijansa Lumijoen Varjakasta vuonna 1997. Kyläyhdistys kuuli laivan olevan myynnissä, päätti ostaa sen  ja kaupat lyötiin lukkoon. Laiva kuljetettiin Varjakkaan, se kunnostettiin ja avattiin kesäkahvilana 1998. Siitä lähtien se onkin tarjoillut upeat puitteet niin matkailijoille kuin kyläläisillekin.

Laivalle olemme keränneet kansioihin lehtileikkeitä ja valokuvia sekä kehystäneet lehtiartikkeleita mm. laivan uppoamisesta 1940-luvun lopulla. Näihin voi kaikki kävijät vapaasti tutustua

Kahvilaan töihin?

Kahvilaa ylläpitää kesäisin yrittäjä. Kyläyhdistykseltä voi tiedustella mahdollisuudesta toimia kahvilayrittäjänä Hailuotolaivalla. Yrittäjä saa kuukausivuokraa kohti käyttöönsä Hailuotolaivan sekä sen sisältämän kaluston, sekä ylläpidettäväkseen matkaparkin sekä huoltorakennuksen tilat.

Laivan historiaa

Höyrylaiva Hailuoto rakennettiin 1920-luvulla Helsingissä, ja valmistuttuaan se seilasi Helsingistä Hailuotoon. Se liikennöi Hailuodon ja mantereen välillä aina valmistumisvuodestaan 1960-luvun loppuun saakka. Kuten sivun yläosassa olevasta kuvasta näkyy, kuljetettavaa riitti!

Hailuotolaivan historiaan kuuluu myös surullisempia muistoja. Jo 1920-luvun alussa juurikin Lumijoen Varjakan edustalla hukkui muutamia ihmisiä, kun Varjakan rannasta muutaman sadan metrin päähän pysähtyneeltä Hailuotolaivalta rantaan kuljettanut soutuvene upposi ja sen kyytiläiset joutuivat veden varaan. Hukkuneiden muistoksi on pystytetty muistomerkki Varjakkaan.

Myös toinen onnettomuus tapahtui. Laiva ajoi karille kesällä 1949. Henkilövahingoilta vältyttiin, osa matkustajista ja miehistöstä siirtyi pelastusveneillä heti tapahtuman jälkeen Hailuodon rantaan, josta hälytettiin apua onnettomuuspaikalle. Loput matkustajat joutuivat odottamaan muutamia tunteja merellä pelastautumista. Tavan mukaan kapteeni poistui laivalta viimeisenä. Kunnostustöiden jälkeen HL Hailuoto jatkoi liikennöintiä, ollen poissa käytöstä reilun kuukauden verran.

Hailuotolaiva liikennöi mantereen ja saaren väliä aina 1960-luvun lopulle asti, jonka jälkeen Osuusliike Arina osti laivan ja 1970-luvun alusta asti se toimi kesäkahvilana Oulun Torinrannassa. Toiminta hiipui ja laivaa uhkasi jopa romutustuomio 1990-luvun puolivälissä. Silloin Varjakan Kyläyhdistys osti laivan, toi sen Varjakkaan, kunnosti sen ja jatkoi kesäkahvilatoimintaa vuonna 1998.

Löydymme Facebookista nimellä Lumijoen Varjakan Kyläyhdistys ry.
Luotu Webnodella
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita